Od 5 lat, zaczynając od tworzenia i ewaluacji gdańskiego Modelu Integracji Imigrantów, poprzez działania regionalne w „3 krokach do integracji na Pomorzu”, zespół CWII diagnozuje potrzeby edukacji względem pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym. Rekomendowaliśmy zatrudnianie asystentów kulturowych i obecnie sami zatrudniamy asystentów ukraińskich na potrzeby szkół w Gdańsku. Wnioski z tych doświadczeń, były podstawą do zaplanowania działań w FAMI „Otwarte Pomorze-Integracja w działaniu”, w części skierowanej do podmiotów edukacyjnych. Wkładem własnym do projektu miały być działania regionalne zagwarantowane w polityce migracyjnej samorządu woj. Ze względu na epidemię zostały przesunięte na walkę z jej skutkami. Konkurs MEN wpisuje się w te działania i jest do nich komplementarny i spójny z diagnozą oferentów. System edukacji finansuje działania skierowane do dzieci: j.polski, zajęcia wyrównawcze, kursy przygotowawcze, asysta kulturowa. Wszystko te instrumenty są to niezbędne w wspieraniu dziecka w przystosowaniu się do polskiego systemu edukacji Brakuje działań integrujących, wspierających nauczyciela pracującego z dzieckiem z doświadczeniem migracji oraz metod wdrażania nastolatków w grupę rówieśniczą. Naszym celem jest „Stworzenie sytemu wsparcia dla osób zaangażowanych w proces włączania w edukację dziecka z doświadczeniem imigracyjnym” Objęcie szkół kompleksowym przygotowaniem do pracy w środowisku wielokulturowym i bazując na wcześniejszych doświadczeniach w ciągu 5 miesięcy wdrożenie nowych działań i wypracowanie z kadrą szkół, standardu pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym. W 5 szkołach rozpocznie się intensywny proces przygotowania nauczycieli, zaczynający się od zdefiniowania dobra wspólnego w edukacji międzykulturowej. Metodą animacji dobra wspólnego wdg autorskiego programu ARFwP, która poszukuje uwspólnionej definicji dobra wspólnego, która jest akceptowalna przez społeczność opartą na pozytywnym komunikacie. Np. w Żywcu walkę ze smogiem zdefiniowano jako „Żywiec bez czasu”, a w Sokółce walkę z piratami drogowymi jako „Bezpieczeństwo dzieci” Następnie szkolenia z komunikacji międzykulturowej, której celem jest zrozumienie przez osoby pracujące w szkole roli kultury i jej wpływu na funkcjonowanie, komunikowanie się oraz zrozumienie stereotypów. Tym samym wychodzeniem z nadmiernych schematów poznawczych i otwieraniem się na szerszą perspektywę poznawczą. Te trzy komponenty zmniejszają filtry komunikacyjne oraz przestawiają pracę ze skupienia na problemach na nastawienie na rozwiązania. Dają bazę do wdrożenia innowacyjnych w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji. Nauczyciele zostaną objęci superwizją przez psycholog z doświadczeniem migracyjnym. Następnym elementem będzie wypracowanie i przeprowadzenie spotkań dla rodziców dzieci z dośw. migracyjnym. Na moderowanych spotkaniach wypracowane zostaną scenariusze spotkań adaptacyjnych dla rodziców imigrantów, które będą wspierały proces wchodzenia dzieci w system szkolny, przybliżały polskie zwyczaje, obrzędy, korzystanie z e-dziennika, itp. Całość, także na moderowanych spotkaniach zostanie zebrana w jednym dokumencie Standardzie pracy w szkole wielokulturowej, będącym przewodnikiem dla nauczycieli pracujących z dziećmi z dośw. migracji. W standardzie będą wskaźniki dzięki którym szkoła będzie monitorować pracę. Standard zostanie upowszechniony i prezentowany na spotkaniach dla szkół oraz samorządów.